Aktualności

Otwarty konkurs ofert Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym.

     

Dofinansowanie otrzymajÄ… projekty na rzecz przygotowania nauczycieli, Å›rodowiska szkolnego oraz wychowawców placówek oÅ›wiatowo-wychowawczych do pracy z uczniami cudzoziemskimi oraz uczniami bÄ™dÄ…cymi obywatelami polskimi, którzy pobierali naukÄ™ w szkoÅ‚ach funkcjonujÄ…cych w systemach oÅ›wiaty innych paÅ„stw poprzez: organizacjÄ™ szkoleÅ„ lub warsztatów doskonalÄ…cych wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci kadry szkolnej w zakresie pracy w Å›rodowisku wielokulturowym, oraz projekty wspierajÄ…ce kultywowanie jÄ™zyka, tradycji i kultury mniejszoÅ›ci narodowych i etnicznych zamieszkaÅ‚ych w Polsce.

Dofinansowanie otrzymajÄ… projekty wpisujÄ…ce siÄ™ w zaÅ‚ożenia jednego z dwóch moduÅ‚ów:
1. moduÅ‚u skierowanego do nauczycieli i kadry szkolnej pracujÄ…cej z grupÄ… uczniów cudzoziemskich, uczniów bÄ™dÄ…cych obywatelami polskimi, którzy pobierali naukÄ™ w szkoÅ‚ach funkcjonujÄ…cych w systemach oÅ›wiaty innych paÅ„stw;
2. moduÅ‚u skierowanego do uczniów należących do mniejszoÅ›ci narodowych oraz etnicznych oraz nauczycieli i kadry szkolnej pracujÄ…cej z tÄ… grupÄ… uczniów.

SzczegóÅ‚owy opis zadania:
1) celem konkursu
a) w zakresie moduÅ‚u 1 jest wyÅ‚onienie najlepszych ofert wnioskodawców, którzy zrealizujÄ… projekty wspierajÄ…ce szkoÅ‚y i skierowane do co najmniej jednej z nastÄ™pujÄ…cych grup: nauczycieli, osób wspomagajÄ…cych, kadry zarzÄ…dzajÄ…cej i administracyjnej szkóÅ‚ oraz wychowawców placówek oÅ›wiatowo-wychowawczych poprzez przygotowanie nauczycieli i Å›rodowiska szkolnego do pracy z uczniami
cudzoziemskim oraz uczniami bÄ™dÄ…cymi obywatelami polskimi, którzy pobierali naukÄ™ w szkoÅ‚ach funkcjonujÄ…cych w systemach oÅ›wiaty innych paÅ„stw;
b) w zakresie moduÅ‚u 2 jest wyÅ‚onienie najlepszych ofert wnioskodawców, którzy zrealizujÄ… projekty wspierajÄ…ce kultywowanie jÄ™zyka, tradycji i kultury dla dzieci i mÅ‚odzieży z mniejszoÅ›ci narodowych i etnicznych1 mieszkajÄ…cych w Polsce poprzez zapewnienie im możliwoÅ›ci uczestnictwa w zajÄ™ciach edukacyjno-
integracyjnych uwzględniających język, tradycję i kulturę danej mniejszości.

2) Warunki dotyczÄ…ce organizacji i realizacji zadania:
a) formy w zakresie moduÅ‚u 1 organizacja szkoleÅ„, kursów, seminariów lub warsztatów dla nauczycieli i kadry szkoÅ‚y, również w formie zdalnej (np. e-warsztaty, e-szkolenia, webinaria);
b) forma w zakresie moduÅ‚u 2 organizacja kolonii, obozów, zajęć integracyjnych, uwzglÄ™dniajÄ…cych jÄ™zyk, tradycjÄ™ i kulturÄ™ danej mniejszoÅ›ci, kursów jÄ™zykowych itp.
UWAGA: PrzyjÄ™ta forma powinna uwzglÄ™dniać wytyczne GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego, z zachowaniem reguÅ‚ bezpieczeÅ„stwa, dystansu spoÅ‚ecznego oraz reżimu sanitarnego.

3) Preferowane bÄ™dÄ… projekty, których program uwzglÄ™dnia co najmniej jeden z poniższych elementów:
a) użycie różnorodnych metod i narzÄ™dzi, tj. szkoleÅ„, warsztatów, seminariów, kursów dla nauczycieli i kadry szkoÅ‚y efektywnie wspierajÄ…cych rozwój niezbÄ™dnych kompetencji do pracy w Å›rodowisku wielokulturowym, w tym w zakresie nauczania jÄ™zyka polskiego jako obcego i jÄ™zyka edukacji szkolnej, również w formie zdalnej (np. e-warsztaty, e-szkolenia, webinaria);
b) uwzglÄ™dnienie w dziaÅ‚aniach skierowanych do nauczycieli i kadry szkolnej elementów wspierajÄ…cych adaptacjÄ™ szkolnÄ… oraz integracjÄ™ miÄ™dzy polskimi i cudzoziemskimi rówieÅ›nikami ze szkoÅ‚y;
c) wsparcie wspóÅ‚pracy szkoÅ‚y z lokalnym Å›rodowiskiem wielokulturowym, w tym Å›rodowiskiem mniejszoÅ›ci narodowych i etnicznych;
d) elementy edukacji kulturowej i językowej, w tym mniejszości narodowych i etnicznych w przypadku modułu 2.

UWAGA: Przygotowanie i realizacja projektów powinny odbywać siÄ™ wedÅ‚ug wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego, z zachowaniem reguÅ‚ bezpieczeÅ„stwa, dystansu spoÅ‚ecznego oraz reżimu sanitarnego.
1 Dotyczy osób, o których mowa w art. 2 i art. 20 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszoÅ›ciach narodowych i etnicznych oraz jÄ™zyku regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 823).3

4) Projekty bÄ™dÄ… uwzglÄ™dniać użycie różnorodnych metod i narzÄ™dzi: warsztaty, szkolenia, zajÄ™cia jÄ™zykowe, zwiedzanie miejsc znaczÄ…cych dla historii, kultury i nauki, wykorzystanie nowoczesnych technologii itp.

Podmioty realizujÄ…ce zadanie publiczne, jako organizatorzy dziaÅ‚alnoÅ›ci zwiÄ…zanej z wychowaniem, edukacjÄ…, wypoczynkiem, lub opiekÄ… nad dziećmi zobowiÄ…zani sÄ… do stosowania przepisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziaÅ‚aniu zagrożeniom przestÄ™pczoÅ›ciÄ… na tle seksualnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 152, w szczególnoÅ›ci majÄ… – zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy obowiÄ…zek uzyskania informacji z Rejestru Sprawców PrzestÄ™pstw na Tle Seksualnym, dostÄ™pnego na stronie http://rps.ms.gov.pl.

WiÄ™cej informacji tutaj 

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury
na lata 2007-2013

Unia Europejska